Mi farkasok
„Amióta az eszemet tudom.”…
Milyen érdekes, hogy ritkán hallani ezt a formulát mostanában.
Nem lehet, hogy az értelem keresése kiveszőben van kultúránkból?
Mire utalhat ez a jelenség?
Amit viszont látok, hogy bizonyos csoportok egyre ostobább, vagy még erősebb megfogalmazásokat igénylő véleményeket gerjesztő módon nyilvánulnak meg. Divattá vált keresni a még ki nem talált furcsaságokat önmaguk egyszerű valójának közhírré tevéséhez.. Nem véletlenül mondok „közhírré” tevést.. Nos, ha volna valami ezekben az emberekben,, ami hírértékű.. (már ez az elcsépelt szó is érdemes volna egy kis elemzésre..) Szóval ebben a kezdetleges állapotban, amit fel lehet fogni a megjelenésükből érdemes volna figyelemre.. De hagyjuk is. Miért nem azt a személyt vagy lényt, akik ők jelenleg, ismernék meg, vagy kezdenének hozzá az ismerkedéshez önmagukkal.., mielőtt azt a valakit, aki számukra ismeretlen, másokra bíznák megismerésre, sőt!: kedvező, pláne: kivételesen díjazott, előnyökre érdemes (mint, ahogy megfelelően kiművelve valóban lehetnének is..) szinten becsült módon. Csak azért, mert szüleik révén, volt szerencséjük megszületni e bolygóra, ahol az életlehetőségek, un. „táptalaj” adott..
Ellenben, ha nem akarnák olyan görcsösen, talán meg is kapnák az elismerést. De ajánlok számukra egy valóban izgalmas tudományt, az antropológiát.
Ennyi sejtető ígéretes előkép (élőkép) után elmondom, miért is jött az ötlet, hogy egy nem mindennapi témát hozzak fókuszba. Nem szidva az igen vacak Tv műsort, csak azért, mert az első hangyás sercegő-villogó meg-meg szakadó elektronikus csodától elkábulva pulikutya módra követem, nincs jogom kritizálni, amit még most sem tudok felfogni.., édesapám viszont kis híján halálugrással hódolt szenvedélyének a hullámok megfelelő képpé és hanggá csalogatásának, amikor az emeletes valaha volt malomépület lapos bádogtetejéről, ami a második nagy háború haragjának buta felkeltésében is kiinduló pont volt,, a padlástér keskeny ajtaján át kerékpáralkatrészek közé zuhant.. Szóval volt szerencsém, de nem akkora, mint az elmarasztalt nemzedékeknek, akik mindent készen, megfelelően felajzott, gyér eredményeikre is jogosnak vélt megkülönböztetést kikövetelő viselkedéssel borzolják a kedélyeket..
Egyszerűen csak kíváncsi voltam és vagyok arra ki is lennék, mielőtt már semmi sem leszek.. Ennek következtében minden más is érdekel azóta, ami körülöttem és a kezem ügyében van. Mindenek előtt az élő és a „halott természet” izgalomba hoz azóta is. Miután a popsim alatt pár méterre hűs víz csobogott-zúgott húsz évig, miért ne lettem volna bolondja, sőt őrültje a vízben izgő- mozgó lényeknek? Jó sokáig tartott, míg kíváncsiságomat ki nem elégítettem egy most is csodált karcsú, rejtőzködő lény iránt, de kénytelen voltam a rohamosan züllő, fogyatkozó természet tisztelettel sújtott közélet, vagy közítélet nyomásának engedve visszavonulni, azzal együtt, hogy a tárggyal kapcsolatos legfontosabb ismereteket elsajátítottam a hatvan egynéhány év alatt..
Ennek az ismerethalmaznak az esszenciája az a felismerés, ami sok egyéb területtel összevetve hozta meg az ötlet ezen szerény eredményét. Minden, ami ezt kihozta belőlem, egy kiváló magyar természet segítő fiatalember és filmes szellemi földrengéssel felérő filmsorozata volt „Farkasember” hangzatos címmel.
Korántsem a rengeteg tanulsággal bíró lelkes munka az, ami követésre ingerel, hanem annak összevetése saját tapasztalataimmal és a közben átélt katarzissal is felérő élményeimmel. Maga az állattartás, vagy az állatokkal folytatott különféle érintkezések izgalma vagy testi hatásai, (azok után, amilyen lelki átalakulásokat hozott az említett hat évtized) hanem az a konklúzió, amit leszűrtem ebből, összehasonlítva a két élőlény viselkedését, vagy szerepét az élővilágban és az emberek vonatkozásában.
Ha itt megszakadna a gondolatfolyam, fájdalmasan mélyítené az amúgy is mélyülő szakadékot a természethez való viszonyulásban, amikor mindent csak gazdasági szemmel lát a politikusok egymással foglalkozó rétege. Pedig ugyancsak fontos a téma a teljes emberi közösség számára, ami mindig érzékeny figyelemre érdemes volt. Tehát vágjunk is bele!
A fiatal korom szenzációja a sebes pisztráng. De ide tartozik a lakóhelyünk természeti környezete, amiben lehetett részem a víz mélyén lakozó lényekkel való találkozás is. Az első években elfoglalt és idősödő szüleimmel közös háztartási munkában való részvétel, meg a falusi iskolába járás, amit úgy igyekeztem, hogy a patak mellett lehessen megtenni. Az iskolában már félelemmel telve ültem a padban, a pofonok, körmösök térdeltetések nem éppen boldogító dresszúrájában. Alig várva az órák végét, jó időben visszafelé a patak partján meg-meg állva néha láttam a kis gyaloghíd alatt egy ívásra készülő vándorló pisztrángpárt. Nem volt nagy élvezet a súlyos hátitáska cipelése, és az ebéd utáni kevés játék vagy munka meg a leckeírás. Ha maradt idő vettem a bejáratott vándorbotomat, mint „fegyvert”, amivel riogattam a kígyókat, meg kurkásztam a rókalyukakat. Esetleg a girbegurba pecabot és merev szemmel fürkésztem a forráspatakot fürge csellék után. Később készítettem komolyabb pecát is egy darab igazi damillal és horoggal, amit apám Budapestről hozott nekem. Főképp domolykókat sikerült fogni, de már pisztrángkapásaim is voltak, de az ügyes halak mindig rászedtek. Nem a halfogás és a konyhai utóélet, ami miatt támadt az ötlet, hanem a későbbiek tanulmányai, melyben meg tudtam ismerni ennek a nemes halnak a viselkedését, szokásait. A sok év, ami ezzel telt, hozzájuttatott ahhoz a felismeréshez is, hogy hagyjam őket békében saját közegükben. Már nem okozott örömet a gyönyörű hal vergődése, kirohanásai, mert rájöttem, hogy az neki halálos szenvedést okoz. Még azért is, mert kiderült, hogy a „fárasztás” után valóban halálos kimerültségében gyakran elpusztultak a nagyobb példányok ahelyett, hogy vígan elúsztak volna. Eljött annak is az ideje, amikor csak a meztelen műlegyet vetettem a vízbe, megelégedve a felvetődő hal kapásának látványával… Már akkor megértettem, hogy a gazdálkodó halász kezébe egy tökéletes eszközt vehet, kíméleti időben, vagy esetleges szennyezés alkalmával. Nem szükséges gyakran igénybe venni az elektromos halászeszközt. Ezzel azután megfelelően emelkedett szellemmel bíró természetszeretők egy valódi „sportot” is kapnak, amiben megismerhetnek egy (vagy több) halfajt is úgy, ahogyan másként nem. Ez a rövid idő ami maradt a kötelező szolgálat végén erre az új módszerre, elég volt arra, hogy messzemenő következtetéseket tegyek.. Talán egyszer ez léphet a mostani horgászat helyébe. Szívem szerint már ideje volna ennek, ha azt akarjuk, hogy a romló környezeti viszonyok hatását enyhíteni tudjuk. A sebes pisztráng megkülönböztető értéke és szépsége, ritkasága megérdemelné.
Ezután, hogy tudom én összevetni egy vízi lény viselkedését, a farkaséval, sőt a mi emberi mivoltunkkal?
A maga idejében Konrád Lorenz munkásságát csodálva, minden nagyképűségtől mentesen ki tudom mondani, hogy szerencsém a vízi világ megismerésében kivételes volt, hasonlóan Lorenz hez. Aki etológia területén ért el világhírű eredményeket. Ezzel semmi esetre sem akarom magam hozzá mérni. Ő az emberek természetismeretét bővítve, általános érvényű törvényszerűségeket fedezett fel, amivel a tudomány hatalmasat nyert. A gyakorlatban én csak megfigyeltem a halak viselkedését az adott közegükben. Nem alakítottam úgy a körülményeket, mint azt a tudós tette. A következtetéseim egy szűk társadalmi réteg számára esetleg jelentenek valamit, de hasznuk az ha egy természetesebb, egyszerűbb, békésebb viszonyuláshoz vezet. Ehhez azonban hiányzik belőlem az ambíció, ami az ellenállás leküzdéséhez kell.
Horkai Zoltán a magyar farkasember ellenben a farkasok szakszerű tartásával együtt ismeretterjesztést is végez. Zseniális tudása, bátorsága megrendítő. Nem szeretnék állást foglalni amellett, hogy minél többen dolgozzanak ezen. Mindenképpen hasznosnak és tudományos értékűnek tekintem és mellesleg rávilágított valami egészen másra, ami ránk, emberekre nézve releváns.
A viselkedéstudomány, utalva ezen írás bevezető részére nagyon aktuális az ember részéről is. Különösen a mai széthulló világban, amikor rendszerek, államok bomlanak fel. Ez nem lehet véletlen. A mi viselkedésünk, gondolkodásunk eljutott egy olyan változó szakaszba, amikor az értékek veszélyes válságot mutatnak. Pár évtizede kezdtem bele az aktualitások kritikájába, főleg írásban. A Túlélő oldalamon összegyűlt már több mint száz írás. Nem fogytam ki a témákból, amelyek szerteágazóak, az utóbbiak még mindig az abszurditások nyomán születnek.
A farkasról mindenkinek egy kegyetlen ragadozó jut eszébe, holott a maga módján kivételes és csodálatra méltó. Zoltán nem tagadja, hogy egy vadállat nem az ember játékszere, de ez még nem jelenti azt, hogy menekülni kéne tőle vagy irtani kéne, mint dúvadat. Helye csak a vad természetben van. Ott viszont lényeges és nélkülözhetetlen. Ami rénk vonatkozik és ez volt az írásom kiváltója, hogy azzal a tudattal, ahogyan a vadállatok élnek és számukra ez a természet által adott, azok a tulajdonságok az emberben is megvannak, még ha nem is úgy, ahogyan ezt a tucatfilmek előadják.
Azt kérem, hogy ezen a ponton nyissák ki az elméjüket, mert most jön az a felismerés, amit azt hiszem sajátomnak nevezhetek. A halak (pisztráng is) megfigyelése közben leszűrve most tudom elmondani, hogy a természeti lények mindegyike és az ember szervezete, annak „viselkedése” megegyezik!
Ez gyökeresen más viszonyulást igényel. Ahelyett a „tudományos”, vagyis természetellenes, vegyi és gépi manipuláció helyett, ami az orvosi gyakorlat. Számos helyen leírtam, hogy nem a gyógyító orvosok, kutatók, segítő személyzet áldozatos munkája az, amit haszontalannak, károsnak ítélek!
Ha valamit tudok közvetíteni abból a sok tapasztalatból, amit megszereztem, talán hozzájárulhatok a másfajta megközelítéshez, és az ember látásmódjának módosulásához. Van még egy, kicsit vallásos, bár igencsak üzleti-politikai szemlélet, ami az embert különleges lényként az állatok elé helyezi, jogokat adva az állatok kíméletlen mészárlásához, és erkölcsileg felfoghatatlan tartásához, ez valamiféle „szentségként” tekint az emberre. Ez a megkülönböztetés más okból jár az ember számára, de nem minden ember számára! Amikor „állatnak” nevezünk valakit, ezzel az állatokat minősítjük méltatlanul alá. Ha valaki valamilyen mérce szerint állatnak minősül, az a civilizáció alkalmatlanságát jelzi, sajnos..
………………………………..
Tehát: az emberi test működése nem egy könnyen leírható egyszerű gépi vagy technikai információtömeg, hanem egy alkalmazkodó, megérthető, szép és okos lényt jelent, akivel párbeszédet lehet folytatni. Ugyanazzal a hozzáértéssel ahogyan egy tiszteletet érdemlő, a maga nemében okos, és szerethető lénnyel kell bánni.
Nos, ami ebből számunkra fontos, ha nem létfontosságú: az a tudathasadásos állapot, ami a vadállatokból hiányzik. Ők azok, akiket meg kell ismernünk, és ezzel együtt tisztelettel kell bánni velük. Akár a mi „állati” lényünkkel. Ami nem azonos a viselkedési divatokkal, hanem örök és amit emberségünk részének kell tekinteni! Azok a próbálkozások, amelyekkel a történelmünkből igyekszünk kikövetkeztetni és mintákat vélünk benne felfedezni, nem mutatják meg nekünk mi ami különleges rajtunk. A ruházkodás, az elme csodái, furcsaságai, a memória; különféle teljesítmények, mind a civilizáció sokszor erőszakos befolyásolásának felszíni megjelenései. Tünetek. A lényünk értékei nem merülnek ki a „társadalmi hasznunkban”. Egy államelnök társadalmi szempontból kivételesen fontos és díjra érdemes. Az aluljáróban vacogó emberi lény úgy jogosult a védelemre, mint egy kivert kutya.. Nagyon nagy leegyszerűsítésben…. Még a gyilkos is menthető, de ez a civilizációs jog elvont felelőssége, betegként és akár kényszert alkalmazva keresni a folytatás lehetőségét. Az a megközelítés amit most próbálok leírni, inkább saját magunk felelősségére utal, amiben néha tucatnyi macskát azért tart néhányunk, hogy „szegény állat, mi lesz vele nélkülünk”. A macska jelesül az egyik olyan civilizációs kreatúra, ami mindenkinél jobban boldogul a természetben. Sőt, ha „megmentjük”, esetleg kevésbé terheli a szabad környezetet.. Ez a téma, amire nyugodtan mondhatjuk, hogy „kényes”.. A macska csak kihasználja az emberiséget..
Az itt bemutatott vonatkozásban az emberrel, a bennünk kifelé élni próbáló civilizációs idegennel a szerveink, sejtjeink egyéniségei, alkalmazkodó szellemi központjai, agytrösztjei nem tudnak beszélni, mert egyszerűen nem veszünk tudomást róluk. Kiadtuk őket kísérletezésre a „tudománynak”. De gátlás nélkül rongáljuk őket. Ennek megértése szó szerint élet és halál kérdése. Minden erőnkkel a társadalmi ranglétrán való felfelé vergődéssel vagyunk elfoglalva. Pedig csak egy kicsivel kéne jobban figyelni a belső testintelligenciáinkra. Bár bonyolultnak tűnik, de megfelelő gyakorlással egészen hasznos lehet ez a „módi”. A testünk gondozása nem jelenti csupán a rendszeres tisztálkodást, agytréninget, sportot és hasonlók, ha nem tudjuk, mi való nekünk környezetben, ennivalóban, napi teendőkben. Csak, hogy a legáltalánosabbat említsem. Már a legmívesebben tudunk magunknak ártani, magunkat módszeresen eltenni láb alól, de azt még nem tudjuk, hogyan lehet fennmaradni sőt fejlődni testben, szellemben, bár sokan tanítják. A testtel beszélni is meg kell tanulni! Még ad abszurdum: szeretni is lehet azt a meglehetősen elhanyagolt belső állatot!